onsdag 9 december 2015

Tack

Nästa måndag (14/12) är det dags för sista kapitelsläppet. Det kommer att bli 2 kapitel så att vi kommer upp i 20 kapitel allt som allt. Medan vi väntar på sista kapitlen skulle jag vilja passa på att tacka alla som följt projektet. Era frågor, idéer, fantasi, bilder och nyfikenhet har gjort det här till en fantastisk höst. Jag är tacksam som fått skriva för just er.

Givetvis skulle jag vilja tacka alla skolor personligen, men de skolor jag fått namnet på och kan tacka här på bloggen kommer här nedanför. Saknas just din skolas namn så får ni jättegärna höra av er.


Almers skola, Alsalamskolan, Ankarskolan, Aspuddens skola, Bandhagens skola, Banslättskolan, Bergshammars skola, Bjärbyskolan, Bjärehovsskolan, Björkviks skola, Bohusskolan, Boo Gårds skola, Bosvedjeskolan, Bredaryds skola, Brogårda skola, Bruksskolan, Brännkärrsskolan, Brännlands skola, Byskeskolan, Dalaskolan Norra, Danderyds Montessoriskola, Domnarvets skola, Edboskolan, Eklidsskolan, Ekuddenskolan, Engelbrektsskolan, Enskede skola, Eriksdalskolan, Eriksskolan, Fjällskolan, Fjärås skola, Fokusskolan, Fornbyskolan, Forshällaskolan, Fredhemskolan, Fredricelundsskolan, Fredriksbergsskolan, Frennarps byskola, Frändeskolan, Frösakullsskolan, Furutåskolan, Färnäs, Gamla Påvelundsskolan, Gamla Uppsala skola, Glada hudikskolan, Grebbestadskolan, Grimstaskolan, Gustaf Dalénskolan, Gylle skola, Gällestads skola, Göteborgs Högre Samskola, Hackås skola, Haffstaskolan, Hagbyskolan, Hagenskolan, Hedvig Eleonora skola, Hjortsbergsskolan, Humlemadskolan, Hyllinge skola, Hällby skola, Högastensskolan, Ingaredsskolan, Irstaskolan, Karamalmens skola, Katarinaskolan, Klockebacksskolan, Korpadalsskolan, Kristinebergskolan, Kristinedalsskolan, Krokslättsskolan, Kullaviksskolan, Kvarndammskolan, Kyrkovallens skola, Källbrinksskolan, Käpplundaskolan, Kärrdalsskolan, Kästa skola, Ladubackskolan, Lagmansskolan, Lagstads skola, Laröd, Lerbäcksskolan, Lilla Samskolan, Lindåsskolan, Linnéskolan, Ljungfälleskolan, Ljungskileskolan, Lund skola, Lunnaskolan, Långbergsskolan, Långsele, Långängsskolan, Länghemsskolan, Mariefreds skola, Mariehemsskolan, Marmorbyns skola, Mellanvångsskolan, Milstensskolan, Mjällby skola, Myggenäs, Njutånger skola, Nolered skola, Norgårdenskolan, Normlösa skola, Norra Ängby skola, Norrskenets friskola, Nova mostessoriskola, Nybergskolan, Nyhamre skola, Nårunga skola, Nättrabyskolan, Odenskolan, Orminge skola, Otterstad skola, Petréskolan, Påskbergsskolan, Racklöfska skolan, Ramdala skola, Rangsby skola, Romaskolan, Ronnaskolan, Rydebäcksskolan, Rågenskolan, Rävekärrsskolan, Römosseskolan, Rönndalsskolan, Rörstorpsskolan, Sandaredsskolan, Sandeplanskolan, Sandtorpsskolan, Sanduddens skola, Selja-Långlets friskola, Serresjöskolan, Skarpnäcks skola, Skattkärrsskolan, Skivedsskolan, Skolstaskolan, Slottskolan, Slottsparksskolan, Slöingeskolan, Snättringeskolan, Sofiehemsskolan, Spekerödsskolan, Spångsholmsskolan, Sticksjö skola, St Jörgens skola, Stallarholmsskolan, Stanhamraskolan, Stoby skola, Stora Mellby skola, Storvikenskolan, Strandskolan, Strängnäs Montessoriskola, Sundbyberg skola, Svaleboskolan, Svarteskolan, Svenska skolan, Synkopen, Säbyholms Montessoriskola, Sävstaskolan, Södeby Friskola, Söderholmsskolan, Söderparkskolan, Södra Paipis skola, Tegelhagens skola, Tingvalla skola, Torsö skärgårdsskola, Tuna skola, Turingeskolan, Tåby skola, Täby skola, Uddaredsskolan, Unnerödsskolan, Uppsävjaskolan, Vallgårda skola, Vallhovsskolan, Vallsjöskolan, Vallåsskolan, Villanskolan, Villastadsskolan, Vinsboskolan, Vittra Brotorps skola, Våmhus skola, Vårberg, Vänge skola, Väskinde skola, Västra Berga skola, Västra Hargs skola, Åbyskolan, Åkerstorpsskolan, Ålstensskolan, Åsbo skola, Älvåkersskolan, Ängbyskolan,, Ängås skola, Ätranskolan, Östersjö Storegård skola, Ölmbrotorps skola, Östmarks skola, Östra skolan, Östratornskolan, Östtegs skola och Överumskolan.



//W

tisdag 1 december 2015

Framsida

Är ni nyfikna på vilken framsida som får representera "Ett skepp kom lastat" på bokjuryn.se? Klicka här så får ni se. Stort tack till konstnären Elon.

Det var väldigt svårt att välja ut en bild då det fanns otroligt många bra förslag. Här kommer några av de andra fantastiska bilderna som jag hade att välja bland.












torsdag 26 november 2015

Framsidor


Här kommer några av de hundratals förslag på framsidor som ni skickat in:











//W

lördag 14 november 2015

Svar - Kapitel 13

Till fråga 13 tror jag att det kommit in fler svar än någonsin. Istället för att skriva vad ni har svarat (på hur gamla ni tror att Milo, Cilla och Erika är) så tänkte jag skriva vad jag själv har tänkt, så får ni jämföra era svar med min tanke. Det fina med böcker är ju att man som läsare sedan ändå kan tänka sig så som man själv vill.

Jag tänker mig att alla 3 är ungefär 9-10 år gamla.

Ta nu och vässa era pennor och ta fram målarhattarna, för till nästa kapitel har jag en målaruppgift som jag skulle vilja ha hjälp med.

//W

söndag 8 november 2015

Svar - Kapitel 12

Frågan var alltså vad ni hade frågat Gorm, Frappe och Jorpa om det var ni som träffat dem. Här kommer några av era frågor:

"Jag hade frågat Frappe ,Gorm och Jorpa om det saknar sina föräldrar." - En elev i Klass 3, Kärrdalsskolan.

"Vad äter ni på er planet? Gillar ni pizza?" - Klass 5B, Sanduddens skola.

"Hur ser er planet ut?, Hur stor är den? Vad finns det på den?" - 1-5:an, Aspeds skola.

"Skulle Frappe vilja jobba på McDonalds när han blir stor?" - 4C, Lindåsskolan.

"Varför kan man inte vara kär i någon med samma färg?" - 5C, Tiundaskolan.

"Har ni några superkrafter?" - 4A, Mellanvångsskolan.

"Varför är ni så små och pluttiga?" - 3B, Klockebacksskolan.

"Vilken art tillhör ni?" - Västerstandsskolan.

"Har ni tillåtit W att skriva om er?" - 2C, Västervångsskolan.

Vi får väl se hur många av de här och era andra frågor som vi får svar på när äventyret fortsätter...

//W 

torsdag 29 oktober 2015

Svar - Kapitel 11

Hoppas att ni har haft ett härligt höstlov/läslov. Här kommer några förslag från er på vad det ska vara som kommer ut ur skogen:

"En igelkottstrehörning" - 5B, Forshällaskolan.

"Fler vetarklusterianer, Gorm, Milos kanin som är gigabantisk (större än gigantisk), Kossan Anders med en bjällra runt halsen." - 4B, Dalaskolan norra.

"Jorpa, en elefant, en glad gubbe, en ekorre som skrämmer dom, deras mamma som säger att det är middag." - År 5, Uppsävjaskolan.

"Taggis (kanske med Jorpa på ryggen), Jorpa, en arg katt, en människa, en råtta, en gammal sur bonde, utforskarna." - 3B, Fjällskolan.

"Vi tror att det är mer människor som kommer, kanske deras föräldrar. Vi tror att det är en bondgård och att det kommer en traktorn från åkern (skogen)." - 4C, Almers skola

"Jorpa, ett enormt monster, en ond läskig katt, Zorrohamstern kommer bärandes på Jorpa, Jorpa kommer ridandes på Zorrohamstern, Taggis med Jorpa på ryggen, ett lejon, en tjuv, en hemlös, Ronaldo med fotboll." - 5C, Tiundaskolan.


Sedan har 4A i Slöingeskolan kommit med ett väldigt genomtänkt svar på om de tror att W är kille, man, tjej eller kvinna:


"De flesta eleverna, tror att det är en kille eller man som är författare. (Språket är detaljerat, planerat mycket, beskriver mycket, måste inte vara en kvinna för att hitta på, läskigt)
Några tror det är en kvinna  (brukar ha bra fantasi, Erika och Cilla är vänliga)."
//W

söndag 18 oktober 2015

Svar - Kapitel 9

Efter förra kapitlet skickade jag med ett helt gäng med frågor som jag ville ha svar på. Frågorna var:
"Ska Milovarelsen upptäcka Jorpa, Frappe och Gorm? Ska de 2 andra varelserna hitta Milovarelsen? Bör Jorpa, Frappe och Gorm ligga stilla eller fly? Vad tycker ni om Frappes taktik att hålla för ögonen och hoppas?"
Det kom jättemånga och genomtänkta svar på alla frågorna. Alla var inte överens, men jag tror att många kommer att känna igen sina tankar i kapitel 10 och 11. Den här veckan lägger jag inte ut era svar här utan låter er istället se om några av era förslag stämmer överens med det som dyker upp när äventyret fortsätter.

//W

P.s.

Jag kan inte låta bli att lägga upp ett svar ändå.














D.s.

söndag 11 oktober 2015

Svar - Kapitel 8

Här kommer några förslag från er läsare på vad som skulle kunna hända härnäst.

"... Om de ska träffa en känd person skulle vi  vilja att det var Mr Bean, Zlatan eller varför inte hela The Fooo Conspiracy." - Årskurs 4, Påskbergsskolan i Varberg.

"Tror att de har landat på jorden och att de kommer att stöta på en människa, precis som oss." - FSK- 5:an vid Aspeds skola.

"De träffar sagofigurer i Vetaklustret 3 när de går utanför rymdskeppet." - 4B på Dalaskolan Norra i Bromölla.

"Träffar en jättespindel, en irriterande humla, en fågel, en alien med partyhatt, en tam tusenfoting, en marsmallow, glassmänniskor, dinosaurie, en liten söt varelse som är en unge, en ekorre, en gigantisk mygga, en stor myrslok som tror att deras skepp är en myra, en balldrog, en ond läskig fjäril, en hamster eller en gammal professor som bor på planeten." - 5C Tiundaskolan, Uppsala.

"Vi i klassen tycker att det ska bli lite fler problem att lösa, kanske kan de träffa en utomjording, människor eller att de få lära känna Taggis bättre." - 2C Västervångskolan.

-----

Det är också många som har skrivit om sina gissningar på vad jag har för yrke utöver författare. De vanligaste gissningarna verkar har varit astronaut, lärare, bibliotekarie och forskare. Jag måste ju säga att ni är väldigt bra på att klura kring saker om mig. Jag tänker släppa några fler ledtrådar om vem jag är framöver. Kanske finns det några riktigt kluriga ledtrådar här på bloggen redan nu....

//W

lördag 3 oktober 2015

Svar och tankar - Kapitel 7



Den här veckan var vi alltså på jakt efter ett mer passande namn på "Odjuret". Här kommer några av alla påhittiga förslag vi fått in:

”Piggekott, Piggelin, Murvpigg, Taggis, Piggis, Bamsen, Stickis eller Tagboll” - Lena skola klass 5

”Oggy, Bob, Brage, Pladder-baggen eller Igelkott.” - Almers skola klass 4B

Iron, Konvalj, Yoshi, Slickaren, Iggly eller Bowster.” - Klass 5B, Bäckagårdskolan

”Igge Polis eller Gruffalo" - 3A på Stensbergskolan

”Taggen, Igelkott, Grim, Kotten, Koko, Taggtagg, Minitaggo, Baggätare, Korven, Babbel, Haugen, Piggy, Morran eller Bubben.” - 5 H Ladubacksskolan


På bloggen pågår den här veckan en undersökning av hur gammal ni tror att W (jag) är. Än så länge tror de flesta att jag är mellan 30 och 50 år. Flera klasser har även skrivit in och förklarat hur de kommit fram till sina gissningar.

”Hej!

Vi i vår klass hade en häftig diskussion kring författarens ålder!
Vi är två "läger":
Hälften av oss tror att författaren är i 30-årsåldern då boken är "Science fiction"-aktig, handlar om rymden och författaren har mycket fantasi kring t.ex. huvudpersonernas namn.
Hälften av oss tror att författaren är i 50-årsåldern eller äldre då vi tänker att man ofta börjar skriva som pensionär. Pensionärer har tid att skriva och mycket tid att göra det de vill. I texten används ord som "Dock" och det använder inte yngre personer...

M.v.h.
Balder, Vittra Brotorp”


”Hej!

Vi börjar samla lite namn på författare som vi tror att det är. Just nu har vi två författare som vi har listat högst upp på listan. Båda författarnas efternamn börjar på W.

Det känns som att författaren är erfaren och har skrivit flera böcker tidigare, så vi tror inte att författaren är i 20-års åldern. Vi tror istället att författaren är mellan 40-50 år.

Hälsningar
4-6 A Danderyds Montessoriskola
 //W

lördag 26 september 2015

Svar - Kapitel 6

Hundratals underbara gissningarna på hur våra vänner Jorpa, Frappe och Gorm ser ut har kommit in under veckan. Några har skrivit beskrivande texter. Här är en från Lindåsskolan: 
Frappe
Frappe är smal och jättekort. Han har en hatt på sig som täcker det mesta av hans huvud. Han är lila och har en rymddräkt på sig. Han liknar lite en bläckfisk.
Gorm
Han är lite svartaktig och har en hatt. Han är ganska tjock så han ser väldigt rund ut. Han ser ut lite som en fisk och har vantar på händerna. Han har små korta ben och tjocka kinder. Gorm har stora ögon. Han har stora glasögon.
Jorpa
Han har nästan inget hår och det lilla hår han har är svart. Han har stort huvud för han är så smart. Han ser nästan lite uppnosig ut. Han är blå och har stora kanintänder och stora glasögon. Han är lång och smal. Han ser ut som en lax för det blir han nämligen smart av eftersom laxar är smarta. Han har spikraka ögonbryn och han har en mörkbrun mustasch. Han har en pratbubbla på magen och elefantliknande öron.
Andra klasser runt om i landet har skickat in bilder. Här kommer några från Fredriksbersskolan, Ljungskileskolan, Edboskolan, Slottskolan och Nättrabyskolan.





//W

lördag 19 september 2015

Svar - Kapitel 5

Vad tycker du att Jorpa och Frappe ska göra nu när odjuret verkar ha fått upp ett spår?
 
"Odjuret kanske är lite som en hund. De kastar iväg något som odjuret springer efter, då passar de på att smita." - Ångelstaskolan


"Ropar på odjuret, springer runt i cirklarna tills odjuret svimmar." - årskurs 2 på Uddaredsskolan

I klass 3B på Boo Gårds skola tror hälften av eleverna att Jorpa och Frappe ska börja springa mot skeppet och försöka komma in i den. Andra hälften tror att de ska gå fram till varelsen (som kan vara en hund eller ett rådjur) och försöka få kontakt med den (den ska vara snäll och gullig).

"De kan se först förvånat på monstret och sedan på varandra. Men sedan springer dom och skriker allt vad de har." - åk 4 Bruksskolan, Degerfors

"När odjuret fått upp ett spår tycker vi att Jorpa och Frappe ska be om hjälp och försöka bli vän med odjuret, om det inte fungerar så är det bäst om de springer åt olika håll så att de kan villa bort odjuret och på så sätt hinna till Gorm och skeppet." - Åk 5 Vittra Vallentuna 

"De tar sig till skeppet för att ta reda på vad odjuret är för något med hjälp av hattarna." – Klass 6 Musikgrundskolan Synkopen

//W

lördag 12 september 2015

Svar - Kapitel 4


För varje kapitel som går blir svaren från er läsare både fler och mer fantastiska. Jag tror att jag har mer spännande läsning varje vecka än vad ni har. Nu kan jag inte dela med mig av allt det ni skriver, men här kommer några förslag. 

Det är ett rymdmonster som anfaller för det vill ha en milkshake och knackar för att komma in.” - Klass 2 på Västra Berga skola i Helsingborg.

En pizzabagare som har slut på mjöl” – 3A, Bosvedjeskolan, Sundsvall.

”Jag tror inte att det är någon varelse utan en gren…” - 4B, Kullaviksskolan, Kungsbacka 

”En stor lila mus, med stora ögon och fisksvans.” - årskurs 5 på Dalaskolan Norra, Bromölla.
  
”Många tror att det är en fågel.” – Årskurs 6, Mjällby skola.

Just en fågel är det även många på andra skolor som har gissat på. Därför skickar jag även med en bild på en fågel. Det är ett av många fina bildsvar som jag har fått från årskurs 5 på Sanduddens skola i Ekerö kommun.

//W



fredag 4 september 2015

Svar - Kapitel 3

Här kommer några av alla härliga svar på vilket problem Jorpa, Frappe och Gorm kan stöta på.


"Genvägen fungerar inte så utforskarna kan inte komma och Jorpa, Frappe och Gorm kan inte ta sig tillbaka." - Klass 5A på Forshällaskolan.


"Det kommer marsianer som lyder under en mäktig gris. Frappe går ut och blir fångad av marsianerna och den mäktiga grisen. De andra letar efter Frappe men sen kommer den mäktiga grisens bror som är snäll och hjälper dem att hitta Frappe och få ut honom." - Klass 4 på Fredricelundsskolan.

"Vetarklusterianer = människor kommer och tar hem Frappe, Jorpa och Gorm och har de som dockor/gosedjur (de är nämligen väldigt små)." - 3A och B på Sticksjö skola i Sundsvall.

"Det kommer en jätteglass som ger dom glass och problemet är att den är så stor att den trampar sönder rymdskeppet." - Klass 2 på Racklöfska skolan.

På måndag fortsätter äventyret!