torsdag 29 oktober 2015

Svar - Kapitel 11

Hoppas att ni har haft ett härligt höstlov/läslov. Här kommer några förslag från er på vad det ska vara som kommer ut ur skogen:

"En igelkottstrehörning" - 5B, Forshällaskolan.

"Fler vetarklusterianer, Gorm, Milos kanin som är gigabantisk (större än gigantisk), Kossan Anders med en bjällra runt halsen." - 4B, Dalaskolan norra.

"Jorpa, en elefant, en glad gubbe, en ekorre som skrämmer dom, deras mamma som säger att det är middag." - År 5, Uppsävjaskolan.

"Taggis (kanske med Jorpa på ryggen), Jorpa, en arg katt, en människa, en råtta, en gammal sur bonde, utforskarna." - 3B, Fjällskolan.

"Vi tror att det är mer människor som kommer, kanske deras föräldrar. Vi tror att det är en bondgård och att det kommer en traktorn från åkern (skogen)." - 4C, Almers skola

"Jorpa, ett enormt monster, en ond läskig katt, Zorrohamstern kommer bärandes på Jorpa, Jorpa kommer ridandes på Zorrohamstern, Taggis med Jorpa på ryggen, ett lejon, en tjuv, en hemlös, Ronaldo med fotboll." - 5C, Tiundaskolan.


Sedan har 4A i Slöingeskolan kommit med ett väldigt genomtänkt svar på om de tror att W är kille, man, tjej eller kvinna:


"De flesta eleverna, tror att det är en kille eller man som är författare. (Språket är detaljerat, planerat mycket, beskriver mycket, måste inte vara en kvinna för att hitta på, läskigt)
Några tror det är en kvinna  (brukar ha bra fantasi, Erika och Cilla är vänliga)."
//W

söndag 18 oktober 2015

Svar - Kapitel 9

Efter förra kapitlet skickade jag med ett helt gäng med frågor som jag ville ha svar på. Frågorna var:
"Ska Milovarelsen upptäcka Jorpa, Frappe och Gorm? Ska de 2 andra varelserna hitta Milovarelsen? Bör Jorpa, Frappe och Gorm ligga stilla eller fly? Vad tycker ni om Frappes taktik att hålla för ögonen och hoppas?"
Det kom jättemånga och genomtänkta svar på alla frågorna. Alla var inte överens, men jag tror att många kommer att känna igen sina tankar i kapitel 10 och 11. Den här veckan lägger jag inte ut era svar här utan låter er istället se om några av era förslag stämmer överens med det som dyker upp när äventyret fortsätter.

//W

P.s.

Jag kan inte låta bli att lägga upp ett svar ändå.














D.s.

söndag 11 oktober 2015

Svar - Kapitel 8

Här kommer några förslag från er läsare på vad som skulle kunna hända härnäst.

"... Om de ska träffa en känd person skulle vi  vilja att det var Mr Bean, Zlatan eller varför inte hela The Fooo Conspiracy." - Årskurs 4, Påskbergsskolan i Varberg.

"Tror att de har landat på jorden och att de kommer att stöta på en människa, precis som oss." - FSK- 5:an vid Aspeds skola.

"De träffar sagofigurer i Vetaklustret 3 när de går utanför rymdskeppet." - 4B på Dalaskolan Norra i Bromölla.

"Träffar en jättespindel, en irriterande humla, en fågel, en alien med partyhatt, en tam tusenfoting, en marsmallow, glassmänniskor, dinosaurie, en liten söt varelse som är en unge, en ekorre, en gigantisk mygga, en stor myrslok som tror att deras skepp är en myra, en balldrog, en ond läskig fjäril, en hamster eller en gammal professor som bor på planeten." - 5C Tiundaskolan, Uppsala.

"Vi i klassen tycker att det ska bli lite fler problem att lösa, kanske kan de träffa en utomjording, människor eller att de få lära känna Taggis bättre." - 2C Västervångskolan.

-----

Det är också många som har skrivit om sina gissningar på vad jag har för yrke utöver författare. De vanligaste gissningarna verkar har varit astronaut, lärare, bibliotekarie och forskare. Jag måste ju säga att ni är väldigt bra på att klura kring saker om mig. Jag tänker släppa några fler ledtrådar om vem jag är framöver. Kanske finns det några riktigt kluriga ledtrådar här på bloggen redan nu....

//W

lördag 3 oktober 2015

Svar och tankar - Kapitel 7



Den här veckan var vi alltså på jakt efter ett mer passande namn på "Odjuret". Här kommer några av alla påhittiga förslag vi fått in:

”Piggekott, Piggelin, Murvpigg, Taggis, Piggis, Bamsen, Stickis eller Tagboll” - Lena skola klass 5

”Oggy, Bob, Brage, Pladder-baggen eller Igelkott.” - Almers skola klass 4B

Iron, Konvalj, Yoshi, Slickaren, Iggly eller Bowster.” - Klass 5B, Bäckagårdskolan

”Igge Polis eller Gruffalo" - 3A på Stensbergskolan

”Taggen, Igelkott, Grim, Kotten, Koko, Taggtagg, Minitaggo, Baggätare, Korven, Babbel, Haugen, Piggy, Morran eller Bubben.” - 5 H Ladubacksskolan


På bloggen pågår den här veckan en undersökning av hur gammal ni tror att W (jag) är. Än så länge tror de flesta att jag är mellan 30 och 50 år. Flera klasser har även skrivit in och förklarat hur de kommit fram till sina gissningar.

”Hej!

Vi i vår klass hade en häftig diskussion kring författarens ålder!
Vi är två "läger":
Hälften av oss tror att författaren är i 30-årsåldern då boken är "Science fiction"-aktig, handlar om rymden och författaren har mycket fantasi kring t.ex. huvudpersonernas namn.
Hälften av oss tror att författaren är i 50-årsåldern eller äldre då vi tänker att man ofta börjar skriva som pensionär. Pensionärer har tid att skriva och mycket tid att göra det de vill. I texten används ord som "Dock" och det använder inte yngre personer...

M.v.h.
Balder, Vittra Brotorp”


”Hej!

Vi börjar samla lite namn på författare som vi tror att det är. Just nu har vi två författare som vi har listat högst upp på listan. Båda författarnas efternamn börjar på W.

Det känns som att författaren är erfaren och har skrivit flera böcker tidigare, så vi tror inte att författaren är i 20-års åldern. Vi tror istället att författaren är mellan 40-50 år.

Hälsningar
4-6 A Danderyds Montessoriskola
 //W