lördag 26 september 2015

Svar - Kapitel 6

Hundratals underbara gissningarna på hur våra vänner Jorpa, Frappe och Gorm ser ut har kommit in under veckan. Några har skrivit beskrivande texter. Här är en från Lindåsskolan: 
Frappe
Frappe är smal och jättekort. Han har en hatt på sig som täcker det mesta av hans huvud. Han är lila och har en rymddräkt på sig. Han liknar lite en bläckfisk.
Gorm
Han är lite svartaktig och har en hatt. Han är ganska tjock så han ser väldigt rund ut. Han ser ut lite som en fisk och har vantar på händerna. Han har små korta ben och tjocka kinder. Gorm har stora ögon. Han har stora glasögon.
Jorpa
Han har nästan inget hår och det lilla hår han har är svart. Han har stort huvud för han är så smart. Han ser nästan lite uppnosig ut. Han är blå och har stora kanintänder och stora glasögon. Han är lång och smal. Han ser ut som en lax för det blir han nämligen smart av eftersom laxar är smarta. Han har spikraka ögonbryn och han har en mörkbrun mustasch. Han har en pratbubbla på magen och elefantliknande öron.
Andra klasser runt om i landet har skickat in bilder. Här kommer några från Fredriksbersskolan, Ljungskileskolan, Edboskolan, Slottskolan och Nättrabyskolan.





//W

lördag 19 september 2015

Svar - Kapitel 5

Vad tycker du att Jorpa och Frappe ska göra nu när odjuret verkar ha fått upp ett spår?
 
"Odjuret kanske är lite som en hund. De kastar iväg något som odjuret springer efter, då passar de på att smita." - Ångelstaskolan


"Ropar på odjuret, springer runt i cirklarna tills odjuret svimmar." - årskurs 2 på Uddaredsskolan

I klass 3B på Boo Gårds skola tror hälften av eleverna att Jorpa och Frappe ska börja springa mot skeppet och försöka komma in i den. Andra hälften tror att de ska gå fram till varelsen (som kan vara en hund eller ett rådjur) och försöka få kontakt med den (den ska vara snäll och gullig).

"De kan se först förvånat på monstret och sedan på varandra. Men sedan springer dom och skriker allt vad de har." - åk 4 Bruksskolan, Degerfors

"När odjuret fått upp ett spår tycker vi att Jorpa och Frappe ska be om hjälp och försöka bli vän med odjuret, om det inte fungerar så är det bäst om de springer åt olika håll så att de kan villa bort odjuret och på så sätt hinna till Gorm och skeppet." - Åk 5 Vittra Vallentuna 

"De tar sig till skeppet för att ta reda på vad odjuret är för något med hjälp av hattarna." – Klass 6 Musikgrundskolan Synkopen

//W

lördag 12 september 2015

Svar - Kapitel 4


För varje kapitel som går blir svaren från er läsare både fler och mer fantastiska. Jag tror att jag har mer spännande läsning varje vecka än vad ni har. Nu kan jag inte dela med mig av allt det ni skriver, men här kommer några förslag. 

Det är ett rymdmonster som anfaller för det vill ha en milkshake och knackar för att komma in.” - Klass 2 på Västra Berga skola i Helsingborg.

En pizzabagare som har slut på mjöl” – 3A, Bosvedjeskolan, Sundsvall.

”Jag tror inte att det är någon varelse utan en gren…” - 4B, Kullaviksskolan, Kungsbacka 

”En stor lila mus, med stora ögon och fisksvans.” - årskurs 5 på Dalaskolan Norra, Bromölla.
  
”Många tror att det är en fågel.” – Årskurs 6, Mjällby skola.

Just en fågel är det även många på andra skolor som har gissat på. Därför skickar jag även med en bild på en fågel. Det är ett av många fina bildsvar som jag har fått från årskurs 5 på Sanduddens skola i Ekerö kommun.

//W



fredag 4 september 2015

Svar - Kapitel 3

Här kommer några av alla härliga svar på vilket problem Jorpa, Frappe och Gorm kan stöta på.


"Genvägen fungerar inte så utforskarna kan inte komma och Jorpa, Frappe och Gorm kan inte ta sig tillbaka." - Klass 5A på Forshällaskolan.


"Det kommer marsianer som lyder under en mäktig gris. Frappe går ut och blir fångad av marsianerna och den mäktiga grisen. De andra letar efter Frappe men sen kommer den mäktiga grisens bror som är snäll och hjälper dem att hitta Frappe och få ut honom." - Klass 4 på Fredricelundsskolan.

"Vetarklusterianer = människor kommer och tar hem Frappe, Jorpa och Gorm och har de som dockor/gosedjur (de är nämligen väldigt små)." - 3A och B på Sticksjö skola i Sundsvall.

"Det kommer en jätteglass som ger dom glass och problemet är att den är så stor att den trampar sönder rymdskeppet." - Klass 2 på Racklöfska skolan.

På måndag fortsätter äventyret!